Hypacie / Agora jako historie nebo protikatolický mýtus?
phpRS
Dnešní datum: 20. 08. 2018  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Ke stažení :: Odkazy  
Hlavní menu


Návštěvy
TOPlist

Video
Jen pro porovnání...




Jen tak...
Filosoficko-policejní:

Jde takhle policista po ulici a říká si:" myslím, tedy jsem!" a zmizel.

Jeden homofóbní:

Nejnovějšími průzkumy bylo zjištěno, že naprostá většina současných dívek by brala chlapce který je galantní, slušný, hezký, milý, pozorný, vhodně oblékaný a nemluví sprostě.

Problém je jen v tom, že takový chlapec, ...který je galantní, slušný, hezký, milý, pozorný, vhodně oblékaný a nemluví sprostě, již většinou chlapce má.

A ještě policejní z Anglie:

Policista příjde do knihovny. Knihovnice se otočí od registratury a ptá se: "co se stalo, pane? Jste zde služebně nebo začalo pršet?"

Elektronická pošta
pro magazín Vevetečky
redakce@vevetecky.cz

Nové články

Převzaté články

* Hypacie / Agora jako historie nebo protikatolický mýtus?

Vydáno dne 30. 07. 2010 (4607 přečtení)

Byla oslnivá pohanská filosofka z Alexandrie ubitá křesťany na příkaz biskupa Cyrila v roce 415?

Profesionální hledači kostlivců v katolické skříni čas od času vytáhnou nějakou událost a samozřejmě ji upraví pro dnešní politicky korektní proud. Až do osvícenství nikdo ani netušil kdo by taková Hypacie měla být. Tehdy, roku 1720, pozitivista John Toland - a obvyklý Voltaire v roce 1736 - otevřeli dveře progesivní Hypaci jako oběti klerikárního tmářství.

Roku 1776 Angličan Edward Gibbon upevnil mýtus ve svém slavném díle o pádu římského impéria (jako vině křesťanství). V následujícím století ho rozpracovali romantici: Hypacie byla překrásná a zároveň poslední představitelka antického světa (vykreslovaného jako Arckádie plná nymf, pastýřů a satyrů) zmasakrovaná papežským fanatismem. Přirozeně se ještě ve XX. století stala prastará feministka obětí katolické misogynie. Jediným hlasem mimo chór byla Maria Luzi, která ji věnovala drama v roce 1978.

Nyní film (a kino) jako forma totálního umění, které tlačí do myslí se silou, o jaké si psané slovo jenom mohlo nechat zdát, vědu proti náboženství, toleranci proti fideismu. A hádejte, kdo jsou dobří a kdo jsou ti zlí?! Takže zpět do politicky korektní polévky. A nepočítejte s opačnou cinema-topografií, jelikož neexistuje: Martinelli a jeho Barbarossa byli ve všech médiích představeni jako “leghisté” ve všech médiích, a proto publikum ignoruje.

S našimi omezenými prostředky představujeme pravdu o “případu Hypacie”. Na prvním místě krásná, kterou mohla být jako dívka, vzhledem k tomu, že roku 415 měla filosofka kolem šedesáti let (v dobách, kdy už čtyřicetileté mívali sotva pár zubů). Její vražda byla politická, a náboženství s ní nemělo nic do činění. Hypacie byla dcera filosofa Teona, velmi oddaného hermetismu a orfismu, ona sama neoplatonička, která se držela alexandrijské školy. Jedné z mnoha škol, a té v hlavním městě antické kultury. Ale slovo škola nás nesmí oklamat: jednalo se o večeřadla, kde se vybírali adepti. Po ní samotné nezůstalo žádné dílo. Co se o ní ví, je pouze od jejích žáků. Mezi nimi byla i řada křesťanů. Jeden z nich, Sinesios z Kyreny, se stal dokonce biskupem. Podle platonické metody (odvozené od pytagorejské) žáci přejímali mystéria, která nesměla být rozšiřovaná, jelikož všichni nebyli schopni je pochopit. Hypacie vůbec nebyla pohankou ve smyslu uctívačky Jova, Junony, a Merkuria; naopak jako novoplatonička měla blíž ke křesťanství než k pohanství. Vychvalovala panenství (a také se nikdy neprovdala) a umírněnost v odívání. Ale jako pytagorejci a platonici zastávala, že filosofové jako nejmoudřejší se mají věnovat politice, i jako poradci knížat. A skutečně k její radě se často obracel křesťan Orest, prefekt Alexandrie. Jako dobrý byzatský funkcionář měl klasický cesaropapistický pohled na vztah s náboženskými autoritami, zatímco patriarcha Cyril se snažil zachránit nezávislost církve na politické moci.

V roce 414 se kontrast stal zřejmým. Cyril usiloval o kompromis, ale Orest zůstal pevně na svém pozici. Vytvořily se dvě strany (běžná věc ve starověku, i sv. Ambrož v Miláně o tom věděl své). Mezi patriarchovými partyzány byli i tzv. paraboláni, křesťané co fanaticky vyhledávali mučednictví: zasvěcovali se přísahou pečovat o nakažené morem - s nadějí, že se jim tak podaří zemřít pro Krista. Nazývali se tak na památku antických gladiátorů (zrušených Teodosiem) kteří čelili v cirku lvům. Cyril se je snažil držet pod kontrolou, ale město bylo rozvášněné. V roce 361 byl lynčován biskup Jiří Kapadocký dosazený z Konstantinopole, 7 let po smrti Hypacie podobný osud potkal i nového prefekta, roku 457 byl divokým davem zabit další biskup Proterios jmenovaný císařem. V tomto prostředí a v tomto klimatu, kde se vina za Orestovu neústupnost připisovala Hypacii a jejím radám, se rozšířili hlasy, že mystéria její školy se týkala magických a nekromanských praktik. Žena byla napadena rozvášněnou skupinou, když ji otroci přenášeli na nosítkách, byla stržena dolů a ubita. Orest a Cyril postaveni před takový čin (a zasaženi takovou ranou, která vlastně vyplynula z jejich disputace), se smířili. Prefekt opustil Alexandrii, snad aby podal hlášení císaři, avšak byl nahrazen a už se nevrátil. Další věc, kterou je nutné vyjasnit: že Cyril neměl nic proti pohanství, jelikož tou dobou bylo již okrajovou záležitostí bez jakéhokoliv vlivu, tak byly jeho hlavní starostí křesťanské hereze, které se objevovaly téměř každodenně. Jedině po letech, s příchodem Juliána Odpadlíka, vzal pero do ruky, aby se postavil - čistě politickému - pokusu o znovu zavedení starého náboženství římské civilizace. Neoplatonismus se svým přáním načerpat božské vědění prostřednictvím filosofie a praktikováním ctností, trval v Alexandrii, která mu sloužila za centrum, až do islámské invaze.

Mezi jiným byla usnadněna nahromaděným napětím v římské Africe proti Byzanci a jejímu těžkému zdanění (částečně ospravedlněném nekonečným válkami proti Peršanům, Bulharům, Avarům a nakonec Arabům) a její politice pevné ruky proti herezím (které nacházeli v oněch končinách vždycky úrodnou půdu).

Přirozeně v oblasti politického korektna (které, jak jsme viděli, se v každé době mění) toto všechno nikoho nezajímá. Pohanský svět je vysněn (a vykreslen) jako zlatý věk vědy a tolerance, kde lidé žili v harmonii s přírodou, a jako svět, který byl bohužel zničen monoteistickými náboženstvími, a především nenáviděným křesťanstvím. Ten - ve skutečnosti zoufalý - svět, v němž pár jedinců šlapalo po zádech milionů otroků, neustále zabředlý do válek vyvolaných osobní ambicí jediného člověka, který s úlevou přijal náboženství lásky k bližnímu a lidské důstojnosti - který pro intelektuály, umělce, režiséry a spisovatele nikdy neexistoval. Pro ty, co obrací “kam vítr, tam plášť” pasivně poddaných momentálně vládnoucím směrům.

A co miliony křesťanských mučedníků? Ne, ne, ne. Křesťané jsou přece špatní, protože zabili Hypacii, stejně jako Američané jsou zlí, protože zabili Sedícího Býka. Počkejte, i Hitler a Stalin byli pokřtění, to se nemůže popřít. A dokonce Robespierre. Je divné, že dosud nebyli zastrčeni mezi kostlivce do skříně Církve. Ano, i za mě by se papež měl omluvit...

[Akt. známka: 3,71 / Počet hlasů: 7] 1 2 3 4 5
Celý článek | Autor: Michael | Počet komentářů: 341 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

Audio
To nejlepší od Šimka & Grossmanna:

Pupák na plovárně ...7,27MB

Exkurze do zoo.........9,79MB


Nejčtenější články

Neexistuji vhodna data!



Nejkomentovanější články

Databáze je prázdná!


Hudební odkazy

Písně z Kancionálu:

322.............3,94MB

Introit 409.........4,80MB

Přijímání 409.........3,51MB

Introit 517.........3,88MB

Přijímání 517.........4,49MB

901.........2,18MB


Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami
nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.